tisdag 29 september 2009

VÄSTERBOTTEN OCH SVAMPTÅRTA

Det här ett gott alternativ att använda sina rödgula trumpetsvampar på.

Västerbotten och svamptårta

400 gr grovt riven västerbottensost
300 gr philadelphiaost
1 kruka dill
3 ägg
ca 500 gr trumpetsvamp eller liknande
(jag använde ca 3 nävar torkad svamp som jag blötlade i vatten)
smör till stekning
1-2 krm salt
1 krm vitpeppar

Vispa ihop ostarna med elvisp, tillsätt dillen.
Tillsätt ett ägg i taget. Smörj och bröa en form med löstagbara kanter (går bra med en pajform också). Häll i ostsmeten och grädda i mitten av ugnen 175 grader i ca 30 min. Tårtan ska vara lite lös i mitten. Låt svalna.

Stek svampen i smör och smaka av med salt och peppar och toppa tårtan med dom.

Sallad med avocado, sockerärtor, valnötter och ruccola är god till.

tårtan räcker till ca 8 personer.



1 kommentar:

KarinW sa...

Men tänk om jag ska slå till med din paj i helgen? Svampen har jag ju och resten kan man ju handla! Hoppas du får en skön helg min vän!
Kram Karin