lördag 30 januari 2010

FONDUEDAGS


Jag hittade igen mitt fondueset när jag flyttade. Det är flera år sen fonduegrytan användes senast men idag kom den till användning. Inte som tulpanvas, som det ser ut som på bilden, utan till att värma buljong i. Det är så gott att äta fondue men man ska inte vara hungrig för det tar ju lite tid. Vi doppade bitar av fläskfilé i den heta buljongen
Goda såser är ett måste till fondue och här kommer ett recept på en god sås som jag inte gjort sen sist jag åt fondue.

Sötsur tomatsås
Blanda samman:
1 dl olja
0,5 dl ketchup
3 msk honung
2 msk vitvinsvinäger
1 klyfta vitlök
salt och peppar

Det var också riktigt gott med Guacamole till

Mosa 2 avocado
blanda med saften av en halv citron
en fint hackad charlottenlök
lite vitlökspulver, flingsalt och citronpeppar

1 kommentar:

Karin sa...

Mums med fondue, jag tror att det blir det i helgen för vi ska till fjällen. Trevlig helg till dig min vän och tack för senast!