tisdag 29 juni 2010

100 ÅR




Idag har det varit en fantastisk dag. Min mamma och jag har gjort en resa. Nej inte en utan två.....


Idag har min mammas moster fyllt 100 år och mamma och jag gjorde en resa på exakt 50 mil efter landsväg och cirka 120 år i minnen. Det var min första 100-årsuppvaktning och det kändes riktigt stort må jag säga. På kalaset fanns mycket folk och däribland flera släktingar. Mammas kusiner, kusinbarn och även mormors kusin fanns med. (Min mormor föddes 1893 men kusinen var betydligt yngre) Ett besök på gården som min mormor växte upp på fanns också med på dagens utflykt. Jag som tycker det är så kul med "mina rötter" njöt av att höra flera minnen berättas och träffa släktingar man sällan eller aldrig möter.

.
.
.


Igårkväll åkte S och jag på en kvällstur för att titta på Guckuskon. En fantastisk orkidé som blommar som allra finast just nu.

En kort promenad i skogen och vi fick verkligen slåss med myggen och det var inte lätt att stå stilla för att fotografera.






2 kommentarer:

Peacerosen sa...

100 år.....Det är minsann inte dåligt!
Och vilken trevlig resa Ni verkar ha gjort.
Härligt att få "gå tillbaka" och höra lite historia om sina "förfäder/mödrar".
Jag minns att för bara ett par år sedan, när Mamma levde, så gav vi oss ut i Skåne under en dag och körde genom landskapet där och Mamma berättade var hon jobbat som liten (12-åring), som "piga" och passat upp på finare folk. Hackat sockerbetor på fälten osv....
Jag är så glad att vi hann besöka dessa platser innan hon gick bort i vintras. Hon blev 84...

EN sån vacker "vild" orkide´!!!!!!
Tror säkert att myggen var där och vaktade dom så inga kom och grävde upp dom.
(Det hände i vår skog här vid en klippavsats där en liten källa finns.
Där växte tidigare vilda orkidéer, men en dag var dom bara borta.....):
Fast det är nog 15 år sedan....

Vackra bilder i alla fall som du lyckades fånga trots mygginvasionen! (Ouärk!)

Ha det gott!!!
Kram, "Stigbert"

KarinW sa...

Vad mysigt ni haft det! Jag har inte kollat in orkideérna i år och snart har dom väl blommat över..... I morgon ska jag hälsa på hos mitt nya jobb, spännande jag ringer!