fredag 29 juli 2011

EN SVALA GÖR INGEN SOMMAR.....



Här kommer ett långt inlägg. Det är inte många ord men det är många bilder. Jag hoppas att du har tid att hänga med och se mitt "sommarprojekt".


Det sägs att en svala gör ingen  sommar men att svalor är en del av sommaren det har jag fått vara med om i sommar.
Vi upptäckte veckan före midsommar att svalorna byggt bo på en bjälke på vår altan i sommarstugan. Där har vi delat dagarna tillsammans med dom och jag har haft kameran med i högsta hugg. Svalorna har varit helt orädda och flugit bara nån dm ifån oss.

Allt är lugnt än så länge

men en dag såg jag......

Nu blev det mer aktivitet i svalboet.


Alla behöver lite närhet och värme ibland, även en liten svalunge.

Det växer så det knakar där i boet och snart får man se fyra duniga knyten titta ovanför kanten.


MAAAAAT.......



Är det inkomster så är det utgifter.

Skönt med lite vila, men ändå "på språng".

När det regnar är det svårt att hitta mat. Det gäller att torka lite under taket mellan flygningarna.




Nu börjar det bli trångt i boet.
Vingarna behöver ju tränas.

"Jag tror jag behöver mer "space" och lämnar mina syskon ett tag.
Se på mej, är det så här man ska göra?"




Alla vingar strechade. Nu provar jag att sätta ihop rörelserna.

"Det kommer att gå bra men jag tror att jag stannar hemma ett tag till...

...för snart ska jag ut på långresa".

3 kommentarer:

Bildgatan sa...

Vilken helt underbar bildserie.

AnnCathrine sa...

Vilka härliga bilder av fågelfamiljen! Kul att ha dom så nära och följa dom. Bilden med fyra gapande, hungriga ungar var helt suverän. :-)

SoF sa...

Tack för att jag/vi fick följa det här genom dina bilder!

Varma hälsningar.