onsdag 10 augusti 2011

SYLT PÅ SVARTA VINBÄR




Det är alldeles fullt av svarta vinbär i våra buskar så idag var jag ut och plockade några liter. Jag gillar inte sylt så mycket, men lite svartvinbärssylt till morgonfilen tackar jag inte nej till.

Lätt att koka-god att äta!

SVARTVINBÄRSSYLT

2 liter svarta vinbär
2 dl vatten
6 dl strösocker

Rensa, skölj och lägg bären i en stor kastrull.
Tillsätt vatten och koka tills bären är mjuka.
Rör ner sockret och koka 5 minuter.
Skumma sylten.
Fyll på väl rengjorda burkar.
(Jag diskar burkarna innan och ställer dom i ugnen på 100 grader i 15 minuter.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gjorde likör på svarta vinbär, lätt att göra och görgott!
Likören skulle stå till sig i 3 månader tror jag det var, så lagom till jul gjorde jag små snygga flaskor och gav bort istället för en blomma...
Kanske något för dig om du har mycket bär och lite billig vodka eller så över?

KarinW sa...

Jag pratade om svartvinbärssylt på jobbet idag och att jag nog ska koka en burk eller två till filen!
Nu har du nedräkning förstår jag men visst känns det som värsta hösten nu då?