torsdag 15 december 2011

JAG SKÄMS.....

....över att vara svensk, men är stolt över att vara Ångebo! 

Sverige ska alltid vara med och peka med sitt storebrorfinger till andra länder. "Det här är fel", "Det här kan vi inte acceptera, dags att göra något åt det". Så är "Sverige" där och är bror duktig. Men nu undrar jag; Hur kan vårt "duktiga" land utvisa en familj som bott i Sverige i 11 år? Barnen som har bott i stort sett hela sitt liv i Sverige hämtades tidigt på Luciamorgonen av polis som omringat huset. Sen flygs dom i chartrat plan för nära en halv miljon kr till Armenien. Jag har suttit och läst barnkonventionen och ser tydligt hur Sverige bryter mot flera punkter i den. Jag skäms!!!


Men det finns dock ett ljus i allt detta mörker och det gör mej stolt. När jag tillsammans med 200 andra stod på torget i kväll, i en snabbt arrangerad manifestation till familjens stöd. När jag ser hur människor engagerar sej för att få hjälpa familjen att komma tillbaka hit. Då känner jag trots allt hopp! Jag tänker på vad talarna på torget sa: "Låt inte ilskan över detta beslut stanna här"."Fortsätt kämpa!" "Det är många som blir berörda av detta fall."

Det kanske är dags för Sverige att sopa rent framför sin egen dörr och läsa vad som står i barnkonventionen




1 kommentar:

Pennelina sa...

Ja, det var det då...

Kramar <3<3<3