söndag 6 september 2009

HÖSTGULD.




Jag tillhör de människor som tycker att hösten kan vara ganska tung. Därför gäller det att hitta
guldkorn som gör hösten lite ljusare. Idag tog vi svampkorgarna med till skogen för att leta svamp. Jag ville så gärna titta efter svamp innan älgjägarna tar över skogen. Ni kan tro att jag blev så otroligt glad när ögonen ställde in sej på denna syn. Rödgul trumpetsvamp. Dom är svåra att upptäcka men dom breder ut sej som en liten matta. Har ögonen väl sett de första så går det mycket lättare sen.

Korgen full och så är det "bara" till att rensa och lägga dom på tork. Jag använder myggnät som jag lägger mellan två stolar eller en torkställning som jag lägger ett lakan över. Fungerar riktigt bra.
Så fick det också bli en god middag på en fin söndag. Surströmming! Tänk att det är så gott!

Ja, det blev en riktigt härlig höstsöndag! Imorgon är det vardag igen, men det finns ju nya möjligheter att hitta guldkorn!

Ha en skön vecka!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad jag blir sugen på surströmming!!
Vilka fina bilder du lägger ut och vad trevligt och fyndigt du skriver! Jag blir så glad när jag läser för det är alltid positiva formuleringar. Fortsätt!!

Vi ses om några timmar!

Ruthan

Kerstin: sa...

Ruthan: Tack för de värmande orden!!!

Karin sa...

Jag vill också ha surströmming och svamp!Men vad gnäller jag i det står ju en burk i kylen och svampen finns väl i skogen eller hur? Ska vi ta en skogssväng nästa vecka och skrämma älgarna för jägarna?