måndag 19 oktober 2009

RÖNNBÄRSGELÉ OCH MUSLI

Idag har det varit en lite ovanlig eftermiddag för mej. I vanliga fall är det VILA som gäller när jag kommer hem men idag kände jag att det fanns kraft kvar trots att det varit MÅNDAG. Jag satte igång med att koka rönnbärsgelé. För några veckor sen plockade jag rönnbär och stoppade i frysen och idag kändes det perfekt att koka bären.



Sen kom jag på att jag tog det sista av min hemgjorda musli i morse. Dags att göra ny alltså. Jag blandade olika gryner; Dinkel, havre och råg. Gjorde ett hopplock av olika nötter jag hade i skåpet; hasselnötter, paranötter, valnötter och sötmandel. De rostade jag i stekpannan tillsammans med lite honung. Nötterna och mandel hackade jag väldigt grovt. Sen tog jag lite sultanrussin, lite torkade tranbär och lite solroskärnor. Det tror jag blir en god blandning.

Nu har hunden fått sin kvällspromenad (jag också förstås) så nu ska jag koka en kopp te, tända några doftljus och krypa upp i soffan för att titta på "Livet i Fagervik". Tjenix!

2 kommentarer:

KarinW sa...

Hoppla hoppla här har man sett både rönnbärsgelé, läcker musli och mumsig kallops, du ligger inte på latsidan tycker jag! Rönnbärsgelé har jag aldrig gjort själv, blev den god?

Anonym sa...

Nu förstår jag varför du hade så bråttom hem idag!
Inte dåligt gjort på en måndagseftermiddag!

Ruthan