söndag 18 oktober 2009

SÖNDAGSMIDDAG

Hjälp, så länge sen det var jag skrev något på bloggen. Dagarna bara försvinner, full fart på jobbet och på kvällen finns varken ork eller idéer till att skriva. I går var vi hela dagen till Sundsvall och handlade badrumsskåp och spegelskåp. Beslutsångest, men jag tror att vi gjorde ett bra val. Idag har jag haft lyxen att bli bjuden på middag. S gör fantastiskt god kalops och nu tänkte jag skriva om hur han gör den. Men han säger att "Det är ju bara att laga". (Jag tror honom inte!!.....) "Ja men det är bara att krydda".... (Så enkelt kan det väl inte va´??....)

Efter mycket övertalning kom vi gemensamt fram till att ungefär så här var det....

KALOPS

ca 1 kg älgkött ex fransyska
ca 5 dl vatten
2 morötter
1 stor gul lök
1 gul paprika
1 röd paprika
salt
6 enbär
6 svartpeppar
3 lagerblad
3 dl matlagningsgrädde
mjöl

Dela köttet i små bitar och bryn i smör. Lägg efter hand över i en gryta. Tillsätt vatten, salt, enbär, svartpeppar och lagerblad. Låt kalopsen koka på svag värme under lock ca 2 1/2 timme. Rör om då och då. Skala och skär morötterna i små bitar. Lägg ner dem när 30 min av koktiden återstår. Dela paprika och lök i bitar och tillsätt. Kokas med ca 10 min. Red grytan med grädde och mjöl. Servera med kokt potatis och inlagda rödbetor.

Inga kommentarer: