fredag 12 mars 2010

TOPPENFREDAG

Vilket toppenväder det var i morse när jag vaknade. Dags att ta fram skotern och åka på en tur. Härligt, men tyvärr var inte leden den bästa eftersom det gått en skogsmaskin mitt i skoterleden. Lite fika smakade i alla fall gott innan vi vände hemåt.

Den här kakan smaskade vi på uppe i skogen: Receptet hittade jag i ST för några veckor sen.

LYXKAKA

Botten:
4,5 dl strösocker
3,75 dl vetemjöl
1,5 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
4 msk kakao
225 gr smält smör
2,5 dl vatten
3 ägg

Gör så här: Sätt på ugnen på 175 gr. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Koka upp smör och vatten och häll över den torra blandningen. Tillsätt ägg och vispa ihop smeten. Grädda i långpanna i ca 20 min. Låt den svalna.

Smörkräm:
225 gr mjukt smör
225 gr florsocker
1 äggula
1,5 dl kokosflingor.
Rör ihop smörkrämen och bred över den kalla kakan.

Chokladtak
250 gr mörk choklad
4 msk smält smör eller matolja
Smält choklad och smör/olja och låt svalna något. Bred över smörkrämen och skär i lagom stora bitar.



När vi kom hem gick jag till mina föräldrar och hjälpte mamma att dra på 12 meter varp som ska bli löpare. Det var länge sen jag drog på en väv och det är ganska mycket pyssel innan allt är klart. Jag kommer inte ihåg alla moment men mamma har koll på läget. Kul är det i alla fall och jag tror jag ska fråga om hon inte vill ha lite vävhjälp så småningom.






TREVLIG HELG!

Inga kommentarer: