torsdag 27 augusti 2009

"JAG MÅSTE"

Har under en period gått på en stresshanteringskurs i Härnösand. Mycket bra och tänkvärt fick jag med mej. Det gäller att plocka fram lite tankar nu när höstens arbete kör igång för fullt. Det gäller att inte hamna i "stressfällan" igen. Ett papper som jag fick med mej hänger på köksskåpet. Jag läser det ibland och visst är det tänkvärt?

Identifiera ett "måste"

Tex "Jag måste göra det här perfekt!"
"Jag måste ta mig an det här nu när jag blivit ombedd."
"Jag måste städa."
"Jag måste ställa upp för andra."

Ställ dig följande frågor:
* Vem säger att det måste vara så här, jag själv eller andra?
* Vad blir konsekvenserna av att bryta detta?
* Vilka fakta säger att det ska vara så här?
* Finns det andra sätt att se på det här?

En god regel:
Vid varje beslut, litet som stort, tänk "Är detta bra för mig".


Ska man vara ärlig så finns det en hel del "måsten" som man kan välja bort eller göra senare. Då kanske det går lättare att hinna med viktiga "måsten".


Och nu när jag tittar mej omkring så ser jag att i helgen "måste" jag nog städa......

2 kommentarer:

Marie i Kölsillre sa...

Så sant och så klokt. Ska tänka på de där orden lite oftare jag också... Saknar dig!
Kramar från Marie

KarinW sa...

Påminn mig om det där ibland! Jag har ditt kort på kylen där det står "Man måste inte göra allt" men visst är det svårt?
Det var kul men lite jobbigt också att träffa dig, Ruth och barnen i fredags....
Kram Karin